Budując nową markę i zaczynając nową działalność można bardzo łatwo popaść w pułapkę i popełnić kilka błędów. Sprawdź czy nie popełniasz ich czasem w swojej firmie.

Branding ma za zadanie jasno i klarownie komunikować kim jesteś i co robisz w zrozumiały, atrakcyjny i przemawiający do Twoich klientów sposób. A co jeśli nie wiesz kim są twoi klienci albo nie wiesz jak do nich przemówić? Być może popełniłeś któryś z tych błędów. Czytaj dalej, aby się przekonać.

1. Domyślne logo i tymczasowa marka

Jednym z częstych błędów początkujących przedsiębiorców jest wybieranie domyślnego logo, na szybko. Na serwisach stockowych jest ich mnóstwo. Nie dość, że tanie to jeszcze szybko i łatwo.

Słuchaj, wszystko rozumiem. Masz świetny pomysł i chcesz z nim ruszyć na podbój rynku. Zakładasz działalność i chcesz jak najszybciej wyglądać na profesjonalistę. Nie możesz się doczekać już swojej działalności i chcesz aby twoja firma wyglądała po prostu rewelacyjnie. Od samego początku, wszystko na tip top bo jesteś perfekcjonistą.

Problem tylko w tym, że jeśli próbujesz stworzyć markę, która będzie Ci służyć przez lata, nie możesz wybierać półśrodków. Jedno co mogę ci doradzić to poczekaj. Poczekaj 2-3 miesiące. To relatywnie mało biorąc pod uwagę kolejne lata twojej pracy. Poznaj najpierw swoich klientów. A potem wybierz projekty, które będą skierowane właśnie do nich.

2. Rebranding co pół roku

Jeśli zbyt łatwo się rozpraszasz ładnymi rzeczami i widząc piękne logo u kogoś od razu chciałbyś zmienić wizerunek swojej firmy, to możesz popełnić kolejny kluczowy błąd. Popełnia go bardzo wielu przedsiębiorców będących w początkowej fazie budowania marki. Ładne logo to nie wszystko. I jeśli choć trochę znasz moje artykuły, to wiesz, że powtarzam Ci to w kółko. To, że coś jest ładne nie oznacza, że będzie do Ciebie pasować. Jeśli zależy Ci na profesjonalnym wizerunku na lata, musi on odzwierciedlać przede wszystkim Twoje unikalne wartości i podkreślać Twoje zalety i charakter.

Jeśli masz ochotę zmieniać wizerunek co pół roku, to nigdy nie zbudujesz zaufania u klientów. Kluczem do wizerunku sukcesu jest znalezienie własnego języka komunikacji wizualnej i konsekwentne jego używanie.

Być może sobie pomyślisz: Jeju, co za nuda. Wszystko takie samo, a ja chcę to inne, tamto inne, a tamto jeszcze bardziej inne.

Budując profesjonalną markę musisz zaznajamiać z nią klientów poprzez konsekwentne używanie swojego wizerunku. Konsekwentne i spójne, czyli takie samo. I nie chodzi tylko o logo, ale o opakowania produktów, o papeterię, materiały reklamowe, stronę internetową, reklamy w mediach, posty w mediach społecznościowych i na instagramie.

3. Nie branie pod uwagę swoich klientów

Często klienci wybierają logo pod siebie. Ewentualnie (ehm, żebyś wiedział jak często!) pod żonę. Logo ma się podobać żonie, mężowi, znajomym. I żeby nie było! Mam rodzinę i rozumiem to. Jednak wybierając w ten sposób, możesz zupełnie niewinnie skazać swoją markę na porażkę.

Być może masz wspaniały produkt, a Twoje usługi są najwyższej jakości. Chcesz dostarczać klientom dobre rozwiązania, chcesz pomagać rozwiązywać ich problemy w wielu branżach. Jesteś ekspertem i chcesz przekazywać swoją unikalną wiedzę ludziom. Jesteś pasjonatem i robisz to, na czym znasz się najlepiej!

I jeśli chcesz aby twoi klienci poczuli natychmiastową łączność z twoja marką to niestety przyjacielu, ale musisz właśnie ich wziąć pod uwagę podejmując działania brandingowe i marketingowe. To klienci są odbiorcami twojego wizerunku, a nie bliscy.

4. Ślepe podążanie za trendami

Jeśli twoja marka ma być unikalna i ma odzwierciedlać twoje wartości, to rozważ projekt ponadczasowy. Chwilowe trendy są tymczasowe i szybko się zmieniają. Dzisiaj jest moda na to, jutro na tamto – nie przewidzisz tego.

Na kobiecych stronach królują aktualnie motywy kwiatowe, złocenia z różowego złota, marmur i liście monstery. Instagram aż roi się od takich zdjęć i motywów. A co jeśli za pół roku będą modne czarne trójkąty i zebra? Być może aktualne trendy pasują do Twojej marki, ale czy będą pasowały również za 10 lat?