Projektowanie wizytówek, cz.2

Przedstawiamy drugą część artykułu o wizytówkach. Tym razem mówimy jak wygląda projektowanie wizytówek i dajemy infografikę z parami fontów.

Projektowanie wizytówek zależy przede wszystkim od tego, do jakich klientów kierujesz swoją ofertę. O tym jak dopasować wizytówkę firmową do swojej branży pisałam w części pierwszej tego artykułu, także zajrzyj tam jeśli nie wiesz jaka wizytówka będzie dla ciebie idealna.

Podczas projektowania wizytówek kierujemy się główną zasadą: kompozycją. Na tym niewielkim kartoniku trzeba czasem zmieścić tak wiele informacji, że odpowiednia kompozycja jest kluczem, aby wykonać projekt czysty i atrakcyjny wizualnie.

 

 

Projektowanie wizytówek – zasady:

 

  • Dobrze zaprojektowana wizytówka musi być przede wszystkim czytelna i zrozumiała, dlatego bardzo istotny jest wybór odpowiedniego liternictwa. Kroje pisma muszą być czytelne, nienachalne. Nie można używać zbyt wielu pogrubień, nie można wszystkiego napisać kursywą, nie warto również stosować samych wersalików. Najważniejszą rzeczą podczas projektowania wizytówek to umiar, elegancja i łatwość odczytania.

  • Teksty muszą mieć odpowiednią wielkość, czyli nie mogą być za małe i nie mogą być za duże. Zastosowanie zbyt małych liter utrudnia odczytanie tekstu i zaburza proporcje całości. Zastosowanie zbyt dużych liter jest również nienaturalne i może zostać źle zrozumiane. Podczas projektowania wizytówek, warto też zadbać o odpowiednie relacje poszczególnych tekstów względem siebie.

  • Należy dopasować kroje pisma do charakteru firmy / branży / osoby. Dobra wizytówka jest zawsze projektowana pod klienta. Do nowoczesnych marek używaj bezszeryfowych krojów, a do wizytówek klasycznych, rodzinnych firm z tradycją – szeryfowych, eleganckich. Kursywa jest przeznaczona do zaznaczania nazwisk, ale nie wszystkich i nie w każdej branży.

  • Wizytówka musi być prosta. Najprostsze wizytówki to te, których odbiorcami są klienci VIP. Są to wizytówki osobiste przedstawiające osobę jako profesjonalistę i eksperta, bez przegadania. Są też wizytówki biznesowe, na których jest miejsce na reklamę, kolor i więcej szaleństwa, ale one również muszą zachować swój prosty ponadczasowy fason. Standardem jest projekt logo na jednej i dane firmowe/osobiste na drugiej stronie.

  • Na wizytówce musi być wolna przestrzeń. Dobrze jest, gdy na naszej zaprojektowanej wizytówce znajdzie się trochę przestrzeni. Można ją wykorzystać na drobną notatkę – taki niewielki przypominacz dla klienta, albo na zapisanie dodatkowego, prywatnego numeru telefonu lub godziny spotkania.

  • Wizytówka musi być atrakcyjna i ciekawa. Z tego powodu dobrze używać na niej kontrastów. Zamiast tego samego kroju pisma, użyj dwóch różnych w odpowiednich proporcjach. Zamiast pisać wszystko jedną grubością – użyj dwóch różnych. Tylko pamiętaj, wszystko z umiarem.

 

Projektowanie wizytówek – co dalej?

 

Klienci widząc projekt wizytówki myślą, że to tylko kilka słów zapisanych na małej kartce i często decydują się na darmowy projekt w drukarni. Z tego powodu mamy w Polsce tak niski poziom wizytówek. Dane adresowe na jednej stronie napisane mikroskopijnym fontem, druga strona pusta albo z wyszczególnionym opisem działań, albo zdjęciem właściciela łowiącego ryby nad jeziorem to jedne z gorszych przykładów. Albo jasnoróżowa wizytówka zakładu kosmetycznego z wielką głową kobiety, zapisana białą kursywą z czarnym obrysem – to wręcz nie do odczytania. A wizytówka której nie można odczytać nie dość, że nie jest żadną reklamą dla firmy to wręcz może odstraszać i przepędzać potencjalnych klientów.

Zdaję sobie sprawę, że podczas projektowania wizytówek musimy się trzymać wielu zasad aby wywołać odpowiedni efekt u  klientów. Nie dość, że należy wszystko to mieć na uwadze, to jeszcze trzeba to odpowiednio zastosować. Dlatego polecam pracę z doświadczonym projektantem. Na tak ważnym projekcie nie warto oszczędzać tym bardziej, że jest to jeden z relatywnie najtańszych projektów w całej identyfikacji wizualnej firmy.

Warto wiedzieć, że nic nie jest wyryte w kamieniu i wszystkie wspomniane wyżej zasady projektowania wizytówek można złamać. Ważne, żeby wiedzieć jak, aby miało to korzystny wpływ na projekt wizytówki i aby pasowało to do charakteru danej marki. Wizytówka musi być atrakcyjna wizualnie, harmonijna i czytelna. Wcale nie musi przyciągać wzroku. Ma za to podawać informacje w przyjemny i profesjonalny sposób.

Jak wybrać fonty do projektu wizytówki? – Infografika

 

Poniżej przedstawiam infografikę, na której umieściłam 10 par fontów pasujących do siebie jak i do charakteru danych zawodów. Podczas projektowania wizytówek pamiętajmy, że każda osoba jest inna, a każda firma ma inny wizerunek. Dlatego zanim zaczniemy projektowanie należy wziąć pod uwagę aktualną identyfikację wizualną firmy, następnie jej branżę, charakter i styl, a dopiero potem dopasować odpowiedni styl wizytówki do osoby.