Jeśli kiedykolwiek rozpoczynałeś współpracę z agencją reklamową lub studiem projektowym, zapewne spotkałeś się z pojęciem brief. Dowiedz się co to jest i czemu służy.

Jeśli planujesz rozpocząć współpracę z firmą projektującą logo, wizytówki, ulotki reklamowe lub strony internetowe, prawdopodobnie spotkasz się ze słowem brief. Bądźmy szczerzy, pojęcie brief nie jest zarezerwowane tylko dla branży reklamowej, dlatego mogłeś się z nim spotkać wcześniej już wielokrotnie. Brief to po prostu ankieta / dokument do wypełnienia.

Jak wygląda brief?

Wszystko zależy od firmy projektowej. Niektóre firmy przeprowadzają ankietę osobiście lub telefonicznie. Jest to rozwiązanie mniej czasochłonne dla klienta, ale też najmniej korzystne. Podczas rozmowy nie wszystko jest dokładnie zapamiętywane, a powstałe notatki mogą być niejasne, nieprecyzyjne, albo po prostu mogą się zgubić. Dlatego większość firm korzysta z ankiet wypełnianych samodzielnie przez klienta. Wówczas Ty jako właściciel firmy możesz wówczas w ciszy, przy dobrej kawie dokładnie przemyśleć wszystkie pytania i zastanowić się nad swoimi oczekiwaniami. Możesz też przeprowadzić spotkanie z zespołem, ustalić wspólny mianownik dla oczekiwań całego zarządu firmy i później wszystkie wnioski zawrzeć w ankiecie.


Wypełnienie briefu

Z tego powodu ankieta ma zazwyczaj postać dokumentu Word lub pliku PDF. Dobra ankieta może też być formularzem, który klient wypełnia bezpośrednio na stronie projektanta lub zewnętrznej. My w Wizualion.pl używamy zewnętrznego interaktywnego formularza, który nie tylko pięknie wygląda, ale jest jasny i czytelny dla naszych klientów. Taki formularz po wypełnieniu zostaje wysłany na naszą pocztę firmową i od razu możemy korzystać z informacji podanych przez Ciebie.

Co zawiera dobry brief?

Każdy brief powinien pytać najpierw o nazwisko, dane kontaktowe i dane do faktury. Jest to po to, aby przypisać informacje do danej firmy oraz aby projektant miał wszystkie potrzebne dane w jednym miejscu. Dobry brief natomiast pyta o więcej. Nie tylko o sam projekt logo lub strony internetowej, ale też o informacje, które dają szerszy obraz firmy, np. informacje o konkurencji, o grupę docelową, skąd wziął się pomysł na nazwę firmy i pytania o plany rozwoju marki. W dobrym briefie znajdą się też pytania abstrakcyjne, czyli skojarzenia, prośba o przypisanie cech osobowych swojej firmie itp.

Standardowe pytania w briefie:

  • Dane klienta, adres mailowy, strona internetowa – aby było wiadomo od kogo jest ankieta i można było w łatwy sposób przypisać osobę do danego projektu.
  • Dane do faktury – aby nie pytać za każdym razem o te dane gdy pojawia się nowy projekt. Jest to oszczędność czasu i możliwość uniknięcia poprawek, gdy podane w innym źródle dane są nieszczegółowe, nieprawidłowe lub nieaktualne.
  • Pytania o nazwę projektu logo, slogan reklamowy, wszelkie hasła, tagi itp.
  • Pytania o konkurencję.
  • Pytania o specyfikację grupy docelowej.
  • Pytania wyboru: o cechy logo, o charakter znaku, o czcionki, kolory i inne tego typu informacje przybliżające projektanta do wizji, którą ma klient. Często wizja projektanta i klienta różnią się i wówczas projektant przedstawia swoje propozycje kolorów, czcionek, kształtów. Wynika to z faktu, że często klient opisuje pożądane reakcje na logo i cechy wyglądu, a potem przypisuje do nich kolory, które niekoniecznie współgrają z jego wizją. Więcej o znaczeniu kolorów dowiesz się z tego artykułu. Projektant jest właśnie po to, aby podkreślić to co dobre i zaproponować nowe rozwiązania do twoich wizji i oczekiwań.

Czy potrzebny jest debriefing?

Debriefing jest to spotkanie, które odbywa się po to, aby przedyskutować wszelkie informacje zawarte w ankiecie. Zasadność tego spotkania zależy od wspólnych ustaleń. W przypadku współpracy zdalnej takie spotkanie nie odbywa się, albo jest przeprowadzane telefonicznie. Najczęściej jednak pytania i odpowiedzi doprecyzowujące pojawiają się mailowo i jest to całkowicie wystarczające dla obu stron. Z praktycznego punktu widzenia bardziej potrzebne wydaje się spotkanie lub rozmowa na temat pierwszych koncepcji i wizji powstałych w wyniku przeanalizowania briefu.

Wypełnienie briefu- czy to potrzebne?

Z całą pewnością mogę powiedzieć, że szczegółowe wypełnienie briefu jest jedną z najlepszych inwestycji czasu jakiej możesz dokonać przed zleceniem projektu grafikowi, projektantowi, agencji lub w każdej innej branży.


  • Brief pozwoli Ci skupić się na swoich oczekiwaniach, dokładnie je przemyśleć i precyzyjnie opisać. Jest swego rodzaju esencją wymagań odnośnie wizerunku i oczekiwań odnośnie wyglądu Twojej przyszłej marki.

  • Brief oszczędzi Twój czas, nawet jeśli jesteś zapracowanym przedsiębiorcą. W briefie możesz bardzo szczegółowo opisać swoje oczekiwania i wizję projektu logo jednorazowo i później odwoływać się do briefu a nie powtarzać i tłumaczyć wielokrotnie tracąc siły na kolejne rozmowy.

  • Brief jest zbiorem wytycznych, do których projektant wraca podczas projektowania innych elementów wizerunku firmy, nie tylko logotypu. Dzięki temu wszelkie późniejsze ustalenia odnoszą się do jednego dokumentu, a nie do poszczególnych rozmów czy spotkań.

 

Tworzę dla firm wizerunek z charakterem.
Od siedmiu lat pomagam przedsiębiorcom wyróżniać ich marki z tłumu konkurencji. Tworzę projekty, które przyciągają uwagę i sprzedają, ponieważ odzwierciedlają unikalne wartości danej firmy. Zapraszam do współpracy.