Jak wybrać nazwę dla firmy / start-upu?

Zakładając firmę możesz zmagać się z trudnymi decyzjami.  Dlatego już na samym początku warto pewne rzeczy zaplanować i podjąć dobre decyzje, np. dotyczące nazwy.

 

Tak jak wielu z Was, założyłam kiedyś działalność. Praktycznie z dnia na dzień stanęłam przed dziesiątkami wyborów, z których każdy wydawał się w miarę dobry, ale nie idealny. Podjęłam kilka dobrych, kilka złych decyzji i każda z nich przynosi teraz po latach rezultaty. Jedną z decyzji był wybór nazwy dla firmy. Podejmując niewłaściwą decyzję kilka lat płaciłam za nią klientami i zleceniami. Dopiero zakładając nową działalność zmieniłam nazwę na taką, która w pełni odpowiada charakterowi mojej firmy.

Z doświadczenia wiem, że zakładając firmę możesz zmagać się z trudnymi decyzjami. A im większy rozmach, tym większe mogą być konsekwencje. Dlatego już na samym początku, gdy firma jest jeszcze w planach, warto dobrze przygotować się do tego przedsięwzięcia.

To ważne jakie wyznajesz wartości

 

Domyślam się, że dobrze wiesz co będziesz robił w swojej nowej firmie. Najważniejszym krokiem jaki możesz wykonać dla dobra swojej firmy jest ocena jakie wartości cenisz najbardziej. Na tej podstawie możesz opracować plan tego jak chcesz pracować, jak chcesz wyglądać w biznesie, co twoja firma będzie sobą reprezentować. Przykładowe wartości to: uczciwość, porozumienie, piękno, szacunek, odwaga, innowacyjność, kreatywność, służba innym, profesjonalizm, strategia, bezstronność, umiar, skromność, autentyczność, rodzina, zdrowie, mądrość itp. Stwórz wykres składający się z Twoich wartości.

 

Na podstawie tego co ustalisz, stwórz opowieść o swojej firmie – krótką i zwięzłą anegdotę na max 2000 znaków. Napisz skąd się wziął pomysł na taką działalność, dlaczego akurat ta branża, w jaki sposób możesz zmienić życie ludzi na lepsze dzięki swojej firmie. Gdy napiszesz tą krótką historię, zastanów się jaka nazwa będzie najlepiej oddawała tę historię.

 

Weź kartkę i zaszalej!

Następnie weź jak największą kartkę i wypisz wszystkie możliwe skojarzenia ze swoją marką:

  • Wypisz wartości (np. profesjonalizm, kreatywność)
  • Wypisz skróty nazw swoich wartości (np. pro, kreo, krea)
  • Wypisz najpopularniejsze słowa branżowe (np. ogród, donica, kaktus, magnolia)
  • Wypisz niepopularne słowa branżowe (np. acer, castanea sativa)
  • Wypisz łatwe w odbiorze słowa anglojęzyczne (np. garden, pot, spot, home)
  • Wypisz słowa po łacinie, które mogą się kojarzyć z branżą (hortus, herba)
  • Wypisz słowa opisujące korzyści dla klienta.
  • Wypisz słowa niezwiązane z twoją branżą a nawet zupełnie abstrakcyjne.
  • Wypisz słowa losowo wybrane ze słownika.

A teraz spróbuj połączyć słowa lub części słów w jedną całość. Szukaj powiązań, połączeń, metafor. Dziel i łącz ze sobą wyrazy. Podmieniaj litery, dodawaj końcówki i przedrostki.

Idealna nazwa dla firmy

Dobra nazwa powinna być zwięzła, interesująca, uniwersalna. Dobra nazwa powinna być łatwa do odczytania przez Polaków jeśli prowadzisz firmę w Polsce, a jeśli  w Polsce i za granicą – nazwa powinna być łatwa do odczytania w obu krajach. Podam przykład. Jeśli nazywasz firmę „sensus” lub „gardeno ” jest to nazwa prosta w odbiorze w większości krajów europejskich. W miarę prawidłowo przeczyta ją zarówno Polak jak i Anglik. A na przykład nowa nazwa stacji benzynowych „Circle” jest łatwa dla osób znających język angielski czyt.sirkl, a trudna do odczytania dla osób nie znających tego języka.  Oczywiście jeśli jest się tak wielką marką, to można zainwestować w reklamy telewizyjne, które przez powtarzanie – uczą prawidłowej wymowy. Ale mówimy tu o start-upie, a raczkująca firma raczej nie jest znana i nie dysponuje nieograniczonym budżetem.


Dlatego decydując  się na nazwę dla swojej firmy,  stwórz słowo:

1. o uniwersalnej wymowie
2. unikalne i nowatorskie  
3. związane z twoją branżą lub korzyścią dla klienta
4. zgodne z Twoimi wartościami.


Już na etapie budowania nazwy warto zadbać o wybór domeny czyli adresu internetowego. W tym celu na dowolnym portalu sprzedającym domeny (home.pl, iq.pl, nazwa.pl lub innym) sprawdzamy czy nazwa naszej firmy ma wolny adres. Musisz się zastanowić co wybrać: czy domenę krajową (.pl, com.pl), czy domenę regionalną (zgora.pl, bialystok.pl), funkcjonalną (.org, .biz, .gov. .edu) czy nowatorską  (.pizza, .to, .buy  itp.)

Dla firm polskich najlepszym adresem będzie końcówka .pl  lub com.pl, dla firm o większym zasięgu najlepiej wybrać domenę .com, ewentualnie .eu  Jest jednak bardzo duże prawdopodobnieństwo, że nasza upragniona domena „mojaidealnanazwa.pl” będzie już zajęta. W takiej sytuacji można spróbować wybrać inną, nowatorską domenę. Wystarczy dobrze poszukać.

Gdy już ustalisz wartości i wybierzesz odpowiednią nazwę, następnym etapem będzie ubranie jej w profesjonalne logo. Znak firmowy musi odzwierciedlać to co dla Ciebie ważne, musi przyciągać wzrok, zachęcać i wzbudzać  pozytywne emocje. Z kolejnej części artykułu dowiesz się jak wybrać idealne logo dla swojej firmy lub start-upu, aby przynosiło Ci korzyści przez długie lata działalności.