Masz firmę lub bloga? Te 3 pytania musisz sobie zadać.
Jeśli prowadzisz firmę lub bloga, w pewnym momencie stajesz przed trudnym zadaniem, jakim jest budowanie własnej marki. Zadaj sobie te 3 pytania, aby ruszyć szybko z miejsca.
Pominięcie współpracy ze specjalistami na pewnych etapach jest poważnym błędem. Jest jednak wiele rzeczy, które możesz wprowadzić do swojego biznesu już dzisiaj, bez zbędnych przygotowań. Przemyśl, zapisz, zastosuj. Warto.
1. Jaką unikalną korzyść oferujesz klientowi?
Odpowiednie stargetowanie firmy lub usługi ma wpływ na sukces działań marketingowych. Jeśli prowadzisz firmę, zastanów się nad mocnym USP, które wynika z precyzyjnego określenia grupy docelowej, odnalezienia pragnień i ukrytych potrzeb twoich klientów. USP to unikalna korzyść, jaką klient zdobywa korzystając z twoich usług. Zastanów się, co robisz lepiej niż inni, co dajesz lepszego klientom, w jaki sposób wyróżniasz się na tle konkurencji, co sprawia, że klienci powinni zaufać właśnie tobie? Sprecyzowana wiedza na temat swojej firmy lub produktu pozwoli na dokładne określenie wartości i symboli, które będą dobrze działać w znaku firmowym. To dlatego prosimy klientów o wypełnienie briefu. Ta ankieta pozwala nam lepiej poznać firmę, określa oczekiwania i precyzuje niektóre kluczowe kwestie, dzięki którym wiemy w jakim kierunku podążać rozpoczynając pracę nad projektowaniem logo i wizerunku.
2. Jakie są cele Twojej firmy?
Realizowanie konkretnych celów w wyznaczonych etapach to dokładna definicja strategii. Aby wdrożyć korzystną strategię, ustal przede wszystkim grupę docelową, czyli do kogo firma kieruje usługi lub produkty. Następnie poświęć trochę czasu na ustalenie celów dla firmy, do których będziesz dążyć w danym przedziale czasowym. Wybierz cele długoterminowe – kilkuletnie, nawet jeśli w tej chwili wydają się nierealne. Ustal też cele krótkoterminowe – roczne, miesięczne, tygodniowe. Spróbuj przemyśleć je tak, aby realizacja celów krótkoterminowych w jak największym stopniu prowadziła do realizacji założeń długoterminowych.
Ważnym elementem jest także sprecyzowanie narzędzi, jakie wykorzystasz do realizacji celów kampanii. Wśród szeregu narzędzi marketingowych pojawia się zaszczytne miejsce na logo i wizerunek firmy. Odpowiedni wizerunek leży bowiem u podstaw wszelkich działań marketingowych – i samodzielnych, i profesjonalnych – jest jednym z niezbędnych elementów strategii budowania marki. Kolejnym etapem może być budowanie zaplecza partnerów biznesowych, określenie budżetu, wyznaczenie zadań i precyzyjna kontrola nad rezultatami.
3. Jak chcesz, aby Cię postrzegali klienci?
Aby sprzedaż przez Internet była skuteczna, musi mieć unikatowy charakter. Wizerunek firmy w Internecie jest sprawą kluczową. Twoja firma zostanie odebrana jako profesjonalna lub jako nieprofesjonalna w dużej mierze za sprawą wizerunku i opinii klientów. Zadbaj zatem o profesjonalne logo firmowe i spójną grafikę.
Zainwestuj w atrakcyjną i przede wszystkim – czytelną – stronę internetową. Zainwestuj od razu w stronę mobilną, a nie stracisz klientów. To od niedawna standard. W styczniu 2014 roku opublikowano raport pt. „Marketing mobilny w Polsce”, z którego jasno wynika, że w 2013/2014 roku duża część Polaków przeglądała strony www właśnie za pomocą mobilnych przeglądarek. Mamy 2015 rok, a liczba takich osób stale rośnie. (link) Obecnie najlepszym rozwiązaniem jest strona responsywna (RWD – responsive web design). Taka strona automatycznie dopasowuje się do ekranu komputera, do tabletu i smartfona.
Wyeksponuj referencje.
Prowadzisz dobrą firmę, a klienci ci ufają? Poproś ich o opinie na temat twojego produktu lub usługi. Nie łudź się, nie każdy zadowolony klient wystawi ci opinię. Wynika to z charakteru danego człowieka. Niektórzy po prostu nie lubią chwalić innych, albo boją się, że gdy cię pochwalą to przestaniesz dobrze wykonywać swoją pracę. Dlatego eksponuj referencje, które udało ci się zdobyć, nawet jeśli jest ich niewiele i utrzymuj swoje usługi na wysokim poziomie.
Gdy zadbałeś o wizerunek możesz podjąć próbę określenia OVP czyli internetowej wartości propozycji sprzedaży. OVP wskazuje na najlepsze unikalne korzyści, jakie możesz zaoferować klientowi internetowemu, np. szybkość wysyłki, udostępnienie płatności online, ubezpieczenie przesyłki, gwarancja zwrotu produktu. Poszukaj swoich najlepszych stron w sprzedaży internetowej. Gdy odkryjesz swoje OVP wyeksponuj je jako główną treść w wyszukiwarce i w widocznym miejscu na stronie internetowej.