Projektowanie logo – teoria i dobór kolorów.
Jak wpływają kolory na odbiór znaku firmowego? Wielu klientów prosi o zaprojektowanie logo w swoim ulubionym kolorze. Czy to korzystne? Więcej w artykule.
Projektowanie logo to zadanie wieloetapowe. Począwszy od dokładnego poznania firmy i oczekiwań klienta, przez projektowanie ciekawego znaku graficznego, który zobrazuje wartości firmy, po dobór odpowiedniego kroju pisma i koloru. Każda z tych części ma niebanalne znaczenie i wpływa na odbiór całości. Na podstawie poniższych przykładów pokażę jak logo przypasowane zostaje do danej grupy tylko dzięki podobnej kolorystyce.
Kolory w projektowaniu logo dla firmy.
Ludzie błyskawicznie wyłapują komunikat, który świadomie bądź nieświadomie przekazujemy kolorem ubioru. Dokładnie tak samo wygląda to w przypadku reklamy, marketingu a także projektowania logo. Kolor ma ogromne znaczenie w identyfikacji wizualnej, ponieważ odpowiednio dobrany może dołączyć firmę do takiej grupy odbioru, która wywinduje markę wysoko lub która znacząco obniży jej wyrazistość. Poniżej przedstawiam kolory wraz z opisem oraz znaki firmowe popularnych marek.
BIAŁY – Kolor czystości i niewinności. Może mieć neutralny odbiór. Największą jego pułapką jest znikanie, bycie niezauważalnym, wrażenie pustki. Jest to kolor odpowiedni na duże neutralne powierzchnie jak reklamy, koszulki, czapki, paski i dodatki. Biel w połączeniu z niebieskim daje wrażenie czystości, dlatego najczęściej można go zobaczyć w identyfikacji gabinetów lekarskich, dentystycznych, czy w reklamach środków czystości. W dziedzinie projektowania logo stosujemy go najczęściej jako rewers znaku kolorowego na ciemnym tle. W takim przypadku wrażenie znaku jest tworzone przez kolory go otaczające.
ŻÓŁTY – Ciepły, pozytywny kolor, kojarzony z optymizmem, słońcem, latem, wakacjami, szczęściem. Psychologia kolorów mówi, że powiązany jest z intelektem i jasnością myślenia. W niektórych przypadkach może być kojarzony ostrzegawczo. W reklamie kolor żółty związany jest z usługami turystycznymi i zabawą, czasem produktami dla dzieci. Zwróćmy uwagę jednak na poniższe znaki. Wszystkie firmy dzięki umiejętnie zastosowanemu kolorowi żółtemu kojarzą nam się pozytywnie i optymistycznie. Są wyraziste, a jednocześnie lekkie i nieprzytłaczające.
POMARAŃCZOWY – Powstaje w wyniku połączenia żółci i czerwieni. Jest zatem pozytywny, ciepły, energetyczny i sprzyja wszelkim dziedzinom kreatywności. Może również kojarzyć się z ostrzeżeniem. Pracownicy w halach z ciężkimi narzędziami mają często stroje pomarańczowe, aby byli łatwo rozpoznawalni, aby można było szybko ich zlokalizować w razie niebezpieczeństwa. Kamizelki ostrzegawcze są również rażąco pomarańczowe. W projektowaniu logo stosowany najczęściej u firm, które kładą nacisk na aktywność, dynamikę, pęd, rozmach, intelekt, radość i działanie. W poniższych logotypach możemy zauważyć jedną prawidłowość: znaki są proste, typograficzne, a jednocześnie bardzo wyraziste.
CZERWONY – Najbardziej energetyczny kolor. W widmie światła ma najdłuższą długość fali, dlatego najbardziej pobudza organizm i sprawia, że chcemy działać natychmiast. To kolor ognia, energii, dynamiki, miłości, namiętności, a także gniewu, wściekłości i zagrożenia. Czerwony jest znak stop i światło zatrzymania na skrzyżowaniu. Czerwona jest apteczka medyczna, a także serce i róże. Nie ma wątpliwości, że czerwień jest najbardziej emocjonującym kolorem. W projektowaniu logo i grafiki firmowej wszystko czerwone wyjdzie do przodu, będzie bardzo zauważalne i będzie zmuszało do podjęcia szybkiej decyzji. Używamy go zazwyczaj jako dodatków np. napisów: okazja, sale, wyprzedaż, promocja! W logotypach sprawdza się najlepiej tam, gdzie firma jest związana z dodawaniem energii, pobudzaniem.
ZIELONY – Głównie utożsamiamy zieleń z naturą. Daje odczucie spokoju, relaksu, odpręża i wycisza. Kolor zielony kojarzy się z bezpieczeństwem, z łatwością i harmonią. Jest to kolor pieniędzy, dobrobytu, ekologii i szczęścia. W zależności od odcienia zieleni, kolor może być bardziej pozytywny i żywiołowy (limonka) lub bardziej poważny (zgniła zieleń w moro). Mamy też modny ostatnio seledyn i turkus, a każdy z tych kolorów inaczej wpływa na odbiór. Projektując logo i wizerunek firmy najczęściej używamy zieleni dla firm z branży spożywczej, ekologicznej, medycznej i dla tych, którzy chcą być kojarzeni z dobrym bezpiecznym wyborem. Jak widzimy na przykładach zieleń odbierana jest jako łagodna i miła w odbiorze bez względu na formę znaku.
NIEBIESKI – Ten kolor, gdy jest jasny i czysty – kojarzy nam się z przestrzenią i wolnością. Błękit jest czysty, przejrzysty. Uspokaja, gasi pragnienie i apetyt. Nie ma pokarmów niebieskich, dlatego nie powinien być używany jako główny kolor produktów spożywczych. W projektowaniu logo i wizerunku firmy używany najczęściej do środków czystości, wody pitnej i podkreślenia świeżości, nowości. Jest to kolor typowo informacyjny, ponieważ nie pobudza kompletnie do działania (ma najkrótszą długość fali w widmie światła). W zależności od odcienia może mieć inny wydźwięk. Ciemna odmiana niebieskiego, czyli granat jest kolorem stabilizacji, mądrości, elegancji, ale też kosmosu kojarzonego z nowymi możliwościami i przyszłością. Granat używany jest w wizerunku firm konkretnych i poważnych. Przykłady znanych logo pokazują nam, że niebieski kojarzony jest również z technologią i precyzją.
Teoria barw w projektowaniu logo.
Pamiętacie pewnie z fizyki Izaaka Newtona – gościa, który siedząc pod jabłonią odkrył grawitację? To właśnie on opublikował jako pierwszy tzw. koło barw, które przedstawia geometryczną zależność pomiędzy kolorami podstawowymi i ich pochodnymi. Odkrył on, że poprzez mieszanie kolorów podstawowych, czyli czerwonego, żółtego i niebieskiego powstają inne kolory pochodne. Tak na przykład połączenie żółtego i czerwonego daje pomarańcz, czerwonego i niebieskiego fiolet, a niebieskiego i żółtego – zieleń.
Dzięki odkryciu koła barw możemy również rozpoznać barwy dopełniające, czyli takie pary barw, które dopełniają się do achromatyczności. Bardzo łatwo je zlokalizować, ponieważ leżą dokładnie po przeciwległych stronach koła.
Poniższe koło barw jest oparte na modelu RYB (red yellow blue), które używane jest w malarstwie artystycznym albo w doborze kolorów do wnętrz.
Psychologia kolorów.
Kolory towarzyszą nam od zawsze. Możemy z łatwością nazwać kolor pieniędzy, kolor nieba, a nawet kolor gniewu. Uwielbiamy, gdy nasze życie nabiera barw. Mamy swoje ulubione kolory i te, których nie cierpimy. Ubieramy się w kolory stosowne do sytuacji. Ciężko pomyśleć o mężczyźnie w czerwonym garniturze na pogrzebie, albo o dwóch kobietach w długich białych sukniach na jednym weselu. Gdy czujemy się dobrze, otaczamy się jasnymi kolorami, a smutek kojarzy nam się z szarością. Kolor dyktuje też wystrój naszych wnętrz. Można zaryzykować stwierdzenie, że kolor rządzi naszym życiem. A jak się ma kolor do reklamy?
Dobór kolorów do projektów graficznych.
Jak już wspominałam, odbiór danego koloru zależy również od odcienia. Bardziej bliskie i przyjazne wydają nam się odcienie ciepłe i intensywne. Natomiast mniej interesujące wydają się odcienie chłodniejsze. Aby prawidłowo dobrać gamę kolorystyczną do projektu graficznego, mamy kilka możliwości. Jak może zauważyłeś, poniższe koła barw różnią się jednak od tych przedstawionych powyżej. Poniższe koło używane jest w projektowaniu grafiki komputerowej i przedstawia koło gamy RGB (red green blue). Tej palety używamy do projektów graficznych, które będą przedstawiane tylko w Internecie i na wszelkich monitorach.
Pierwszym z nich jest najprostsza paleta monochromatyczna. Jest to zestaw barw w ramach jednego koloru, które uzyskujemy przez zmianę odcienia, tonu albo tinty. Drugim sposobem może być wybór kolorów sąsiadujących, czyli paleta analogiczna wybrana z jednej części np. ćwierci koła kolorów.
Trzeci sposób, według mnie najbardziej efektywny, z którego często korzystam używa kolorów dopełniających. Są to efektowne połączenia, czasem kontrastowe i niebezpieczne, ale zdecydowanie przyciągające uwagę. Kluczem w poprawnym stosowaniu tego schematu jest umiejętne operowanie pomiędzy jasnością i intensywnością kolorów, aby nie wywołać zbyt silnego i chaotycznego wrażenia.
Czwarty sposób pozwoli nam na wybór trzech różnych kolorów, które mogą stworzyć nam ciekawy projekt. Aby uzyskać kolory należy podzielić koło na 3 równe części po 120 stopni i wybrać kolory leżące w tych miejscach. Takie triady mogą być zarówno piękne i ciekawe, jak i wzbudzające niepokój, dlatego wszystko zależy od oka projektanta.
Projektowanie logotypu: wybór palety kolorów.
W dobie Internetu mamy wiele ułatwień w poszukiwaniu idealnych zestawień kolorystycznych. Powstało wiele stron oferujących darmową możliwość wyszukania swojego idealnego zestawienia barw, bez względu na to czy chcemy je zastosować do projektowania logo, czy do doboru kolorów do wnętrza. Przestawiam kilka linków, z których każdy z Was może z łatwości i za darmo skorzystać.
https://www.colourlovers.com/ – Strona na której próbki i zestawienia barw mamy podzielone na różne kategorie. Znajdujemy tu kategorie takie jak: ślub, dom, moda, internet, druk, rękodzieło i sztuka. Świetnym pomysłem jest tutaj możliwość utworzenia własnej palety kolorów na podstawie zdjęcia lub zestawu zdjęć tzw. moodboard. Wystarczy kliknąć zielony przycisk CREATE > Palette i następnie na szarym prostokącie wybrać „From a photo” czyli „ze zdjęcia”. Następnie wgrywamy swoje zdjęcie (po zalogowaniu) i mamy własną, oryginalną paletę.
https://color.adobe.com/pl/create/color-wheel/ -Świetne narzędzie dla profesjonalistów. Dzięki firmie Adobe możemy z łatwością wybrać swój idealny zestaw wybierając spośród schematów: analogowego, monochromatycznego, triady, dopełniającego, złożonego, a także można wybrać własny.
https://www.sessions.edu/color-calculator/ – Kolejny bardzo ciekawy i funkcjonalny przykład. Lubię tą stronę za wyjątkową czytelność. Wystarczy wybrać kolor za pomocą numeru albo ręcznie i zaznaczyć który ze schematów harmonii barw chcielibyśmy zobaczyć. Wielką zaletą tego rozwiązania jest możliwość wyboru dwóch palet – dwóch kół kolorów, czyli RGB używanego w internecie i RYB – używanego w malarstwie. Świetne rozwiązanie i duża oszczędność czasu zarówno dla projektantów jak i dla artystów.
5. Chcę aby logo wyglądało bardziej retro
W stylu vintage królują kompozycje z kilku wyrazów pisanych innymi krojami, z których główny napis jest pisany kursywą. Można dodać też datę powstania firmy, ramkę, linie, podwójne linie, pochylenie napisów. Można też sprawić, aby rysowane w 2d elementy takie jak wstęgi dawały wrażenie trójwymiarowości.