Wektor czy raster – jak nie stracić na logo?
Ta podstawowa wiedza na temat grafiki wektorowej i rastrowej sprawi, że nie stracisz na logo. Dowiedz się czego żądać od projektanta, aby logo służyło ci przez lata.
Jeśli jesteś klientem – nie stracisz pieniędzy bo nie wydasz ich na zły projekt, jeśli jesteś projektantem nie stracisz klienta, bo prześlesz mu dobre pliki. A przede wszystkim: jak zapisać projekt logo, aby nie stracić na jakości. Zapraszam do czytania.
Grafika wektorowa
to grafika obiektowa, która opiera się na opisywaniu obrazu za pomocą figur lub brył geometrycznych, które są umiejscowione na danym układzie współrzędnych. Obraz tworzony jest z prostych figur geometrycznych – z krzywych, odcinków, okręgów, wielokątów itp. Każda z tych figur geometrycznych ma określone atrybuty czyli grubość, kolor linii, stopień przezroczystości lub wypełnienia i inne.
Grafika rastrowa
wsopiera się na przedstawieniu obrazu za pomocą siatki pikseli. Na tej siatce każdy piksel jest definiowany osobno. Cała mapa pixeli tworząca jeden obrazek ma swoją wysokość i szerokość liczoną w pikselach oraz liczbie bitów na piksel, co opisuje liczbę kolorów jakie możemy uzyskać. Kolorowa grafika rastrowa to zazwyczaj piksele z 1 do 8 bitów z każdego z kolorów bazowych. przeczytaj jeszcze ten artykuł.
Co to wszystko znaczy dla klienta,
który kupuje projekt logo?
A tyle, że grafika wektorowa jest skalowalna, a to oznacza, że wykonane wektorowo logo można powiększać, zmniejszać oraz zmieniać jego proporcje bez straty jakości! W takie logo warto zainwestować, bo nawet jeśli dzisiaj znak firmowy widnieje tylko jako mały obrazek na stronie internetowej, to za kilka lat, gdy firma umocni swoją pozycję na rynku, będzie można powiększyć logo i wykonać bannery wielkoformatowe. Każdy projekt wektorowy możemy z łatwością konwertować do grafiki rastrowej, ale odwrotnie jest to już niemożliwe. Logo rastrowe natomiast umieszczamy w Internecie i na stronie internetowej w formacie JPG, PNG. Zajmuje wtedy mało miejsca, jest nieskalowalne bez straty jakości zatem jeśli ktoś przywłaszczy sobie nasz obrazek, to nie powiększy go i nie zrobi z niego komercyjnego użytku.
Czym zatem kierować się wybierając projekt logo? Należy wymagać od projektanta znaku zaprojektowanego w formacie wektorowym. W jakim? To już zależy jakiego programu używa projektant. Możliwe są następujące najpopularniejsze formaty wektorowe:
- AI (format firmy Adobe, z programu Adobe Illustrator),
- CDR (format opatentowany przez firmę Corel),
- EPS (format uniwersalny),
- PDF (przenośny format dokumenty, tworzy informację),
- SVG (uniwersalny format wektorowy, umożliwia tworzenie animacji).
Nie można powiedzieć, że któryś jest zdecydowanie lepszy od innego. Takie różnice mogą wychwycić specjaliści, ale dla klienta nie ma to większego znaczenia. Projekt logo powinien być zapisany przez projektanta przynajmniej w 2-3 formatach wektorowych, aby drukarnia mogła z łatwością otworzyć plik, a jak wiadomo drukarnia drukarni nie równa i każda ma swoje ulubione programy. W Polsce praktycznie w każdej drukarni sprawdzi się np. ulotka zapisana w PDF-ie.
>>> Dowiedz się również o tym czym jest księga znaku. <<<