Księga Znaku: Jak oszczędzić czas i pieniądze na wizerunku?
Jeśli zastanawiałeś się co to jest księga znaku, dla kogo i do czego może się przydać? Odpowiadamy w tym artykule.
Spotkałam się kiedyś z przypadkiem, gdy klientowi była bardzo potrzebna Księga Znaku. Miała być na już, a najlepiej na wczoraj. Był to producent z kilkunastoletnim doświadczeniem, zatrudniający około dwudziestu pracowników, który nagle zetknął się z koniecznością zadbania o wizerunek firmy. Ale o tym za chwilę.
Przedsiębiorca jaki jest, każdy widzi. Buduje lub rozwija markę, zatrudnia ludzi, inwestuje w rozwój, szuka możliwości cięcia kosztów. Większość pracuje tak naprawdę 24h na dobę, bo od własnego biznesu nigdy nie ma urlopu. Jeśli rozwijasz firmę, wiesz o czym mówię. Dobrze wiesz, że są rzeczy, na których oszczędzać nie wolno, na przykład na jakości wizerunku. Jest jednak jedna prosta rzecz, która pozwoli ci oszczędzić nie tylko pieniądze, ale i dużo czasu.
A Ty? Tracisz czy zyskujesz na logo?
Marka musi być klarowna i spójna. Jeśli w twoich materiałach graficznych panuje bałagan i totalna samowolka, czas to zmienić. Jeśli na ulotce na produktach twoje logo firmy wygląda tak, a na reklamach w Internecie lub czasopismach całkiem inaczej, strzelasz sobie w kolano. Ryzykujesz stratę klientów, którzy nie rozpoznają twojej firmy. A strata klientów to strata pieniędzy.
Jeśli rozwijasz markę, a nie masz zestawu spójnych zasad posługiwania się twoim logo, każdy nowy grafik którego zatrudniasz projektuje coś innego, coś w swoim autorskim stylu. Możliwe, że zatrudniałeś do firmy już kilku grafików, ale żaden długo nie zagrzał miejsca. Możliwe, że zlecałeś projekty reklamowe nowym projektantom z nadzieją na świeże spojrzenie na temat. Możliwe, że dział marketingu wprowadzał swoje zmiany. I każdy robił tzw. samowolkę. Przez niespójność w projektach reklamowych twojej firmy ryzykujesz, że rynek wypozycjonuje cię jako przeciętną markę. I co się wtedy stanie? Znowu: mniej klientów i straty finansowe.
Co to jest Księga Znaku?
Księga Znaku jest fundamentem budowania wizerunku marki. Księga Znaku inaczej zwana Manualem lub Brand Bookiem to po prostu instrukcja obsługi logo. Znajdziesz w niej odpowiedzi na wszystkie pytania osób, które będą w przyszłości korzystać z twojej księgi znaku. Zaliczają się do nich m.in. specjaliści od marketingu, graficy, brand managerowie, drukarnie i producenci). Projekt logo jest bardzo ważnym elementem budowania wizerunku firmy. Ważne jest aby był zrozumiały i oparty na solidnych fundamentach, a nie tylko ładny. Aby znak firmowy sprawdzał się doskonale pomimo upływu lat i wspierał rozwój marki, musi mieć określone parametry. Wszystko to opisane jest w księdze znaku. Na przykład kolorystyka firmowa podzielona na palety CMYK, RGB czy PANTONE (lub inne), albo użyta typografia, wyznaczone graficznie pole ochronne, czyli szczegółowe informacje na temat logotypu firmowego.
Proste rozwiązanie: Księga Znaku.
Z pomocą przychodzi projekt Księgi Znaku, o który warto zadbać już na początku prowadzenia firmy. Inwestując w Księgę tworzysz sobie większe możliwości na przyszłość i otwierasz drogi, których być może jeszcze nie zauważasz. Przede wszystkim Księga Znaku poprawia spójność marki, ponieważ uporządkowuje wizerunek na fundamentalnym poziomie projektu logo.
Oprócz tego Księga Znaku pomoże ci uniknąć wizerunkowej wpadki, ochroni twój znak przed nieprawidłową ekspozycją przez firmy zewnętrzne. A jeśli ktoś niewłaściwie użyje znaku i sprawi, że odbiór firmy jest pogorszony – dzięki Księdze Znaku masz możliwość nakazać natychmiastowe poprawki według twoich zasad.
Księga Znaku jest zatem inwestycją w przyszłość firmy dla rozsądnych i oszczędnych przedsiębiorców.
Najważniejsze co daje ci Księga Znaku to oszczędność czasu i pieniędzy. Nie tracisz bowiem czasu na tłumaczenia, na zlecanie wszystkiego od nowa, na poprawianie projektów przyszłych grafików czy podwykonawców. Jesteś szefem więc dajesz zasady, a ludzie mają się ich trzymać – proste!
Co to jest Księga Znaku?
Księga Znaku jest fundamentem budowania wizerunku marki. Księga Znaku inaczej zwana Manualem lub Brand Bookiem to po prostu instrukcja obsługi logo. Znajdziesz w niej odpowiedzi na wszystkie pytania osób, które będą w przyszłości korzystać z twojej księgi znaku. Zaliczają się do nich m.in. specjaliści od marketingu, graficy, brand managerowie, drukarnie i producenci). Projekt logo jest bardzo ważnym elementem budowania wizerunku firmy. Ważne jest aby był zrozumiały i oparty na solidnych fundamentach, a nie tylko ładny. Aby znak firmowy sprawdzał się doskonale pomimo upływu lat i wspierał rozwój marki, musi mieć określone parametry. Wszystko to opisane jest w księdze znaku. Na przykład kolorystyka firmowa podzielona na palety CMYK, RGB czy PANTONE (lub inne), albo użyta typografia, wyznaczone graficznie pole ochronne, czyli szczegółowe informacje na temat logotypu firmowego.
Podstawowa Księga Znaku zawiera:
- Opis projektu logo lub tło ideowe, czyli podstawowe informacje o firmie oraz wytłumaczenie skąd wzięła się symbolika danego znaku.
- Budowa projektu logo na siatce, aby ukazać proporcje.
- Wytyczne odnośnie pola ochronnego, dzięki któremu logotyp zyska swoją własną nienaruszalną przestrzeń na każdej projektowanej reklamie.
- Odmiany kolorystyczne znaku, zawierające wersję achromatyczną, monochromatyczną i kontrę. Dzięki nim można łatwo rozróżnić który znak przyda się do graweru, który do druku zwykłego i druków specjalistycznych (np. hot-stamping).
- Wyznaczenie miminalnej wielkości znaku, co w przypadku etykiet produktowych jest ważnym wyznacznikiem przydatności logo.
- Określenie kolorystyki firmowej w różnych paletach (inna do druku, inna do internetu) oraz wyjaśnienie jak używać typografii firmowej.
- Przykłady prawidłowego i nieprawidłowego użycia znaku, dzięki czemu każdy korzystający z Księgi Znaku podwykonawca będzie wiedział czego nie należy robić, aby przypadkowo nie pogorszyć wizerunku firmy.
Istnieje też Rozszerzona Księga Znaku, która zawiera o wiele więcej informacji. Jej zawartość często zależy od ustaleń grafika z klientem i potrzeb danej marki.
Rozszerzona Księga Znaku może zawierać:
- Szczegółowa instrukcja obsługi logo, zawierająca wszystkie elementy wymienione powyżej.
- Objaśnienie, budowa i wersje innych znaków związanych z podstawowym logo, np. herb w przypadku województwa, znaki promocyjne, znaki jakości itp.
- Projekty druków firmowych z dokładnie wyznaczonymi proporcjami i odległościami w milimetrach logo oraz wszystkich napisów od krawędzi projektu. Przykładowo będą to: papier firmowy i fax, projekt wizytówki firmowej, projekt koperty w różnych rozmiarach pasujących do różnych okoliczności, projekty teczek ofertowych, stopek email itp.
- Projekty materiałów promocyjnych takich jak ulotki, foldery reklamowe, plakaty, płyty CD, t-shirty, gadżety takie jak balony, magnesy, etui, długopisy. W tym miejscu znajdą się również projekty logo w aplikacjach internetowych itp.
- Projekty oznakowań zewnętrznych i wewnętrznych takie jak witacze, tabliczki, oznaczenia budynków, kierunkowskazy itp.
- Projekty prezentacji multimedialnych.
- Projekty reklam: na nośniki zewnętrzne, czyli billboardy, ścianki reklamowe i eventowe, roll-upy, plansze telewizyjne, reklamy prasowe, ogłoszenia, reklamy internetowe.
Podstawowa Księga Znaku zawiera:
- Opis projektu logo lub tło ideowe, czyli podstawowe informacje o firmie oraz wytłumaczenie skąd wzięła się symbolika danego znaku.
- Budowa projektu logo na siatce, aby ukazać proporcje.
- Wytyczne odnośnie pola ochronnego, dzięki któremu logotyp zyska swoją własną nienaruszalną przestrzeń na każdej projektowanej reklamie.
- Odmiany kolorystyczne znaku, zawierające wersję achromatyczną, monochromatyczną i kontrę. Dzięki nim można łatwo rozróżnić który znak przyda się do graweru, który do druku zwykłego i druków specjalistycznych (np. hot-stamping).
- Wyznaczenie miminalnej wielkości znaku, co w przypadku etykiet produktowych jest ważnym wyznacznikiem przydatności logo.
- Określenie kolorystyki firmowej w różnych paletach (inna do druku, inna do internetu) oraz wyjaśnienie jak używać typografii firmowej.
- Przykłady prawidłowego i nieprawidłowego użycia znaku, dzięki czemu każdy korzystający z Księgi Znaku podwykonawca będzie wiedział czego nie należy robić, aby przypadkowo nie pogorszyć wizerunku firmy.
Istnieje też Rozszerzona Księga Znaku, która zawiera o wiele więcej informacji. Jej zawartość często zależy od ustaleń grafika z klientem i potrzeb danej marki.
Co dalej?
Wróćmy jednak do historii z klientem, o którym wspomniałam na początku. Gdy niespodziewanie otrzymał propozycję ścisłej współpracy od międzynarodowej spółki, ta standardowo poprosiła o księgę znaku. Chcieli przyspieszyć prace i mieć wytyczne odnośnie tłoczenia znaku na opakowaniach (poza etykietą produktową). Problem w tym, że znak zlecony dawniej znajomemu nie miał żadnego uzasadnienia. I o ile brzydki znak firmowy nie jest żadnym problemem w umieszczaniu go na opakowaniach, to fakt, że nie był wektorowy już spowodował niemałe problemy. Domyślam się, że gdy dzwonił do firmy przekładając terminy, jego policzki były czerwone ze wstydu. Musiał od nowa zlecić rebranding, czyli stworzenie nowego znaku na podstawie starego wraz z Podstawową Księgą Znaku. Na szczęście klient nie stracił szansy współpracy ze spółką, ale dwa miesiące potencjalnych zysków finansowych były już nie do odzyskania. Jak widać, nawet po latach działalności można odkryć jaką rolę w sprzedaży odgrywa profesjonalny wizerunek firmy. Jak to mówią: lepiej późno niż wcale.