Projektowanie logo – co ma na myśli Klient mówiąc, że chce logo jak Apple? 10 przykładów.
Często spotykam się z prośbami Klientów, że chcą logo jak.. i tu pada nazwa firmy. Najczęściej Apple. Co mają na myśli Klienci prosząc o takie logo? Zobacz.
Projektowanie logo to sprawa bardzo indywidualna. Mój autorski brief trafia do każdego Klienta, z którym zaczynam współpracę. Znajduje się tam szereg typowych pytań o firmę i oczekiwania wobec logo. Jest w nim też zawarty dział typowo strategiczny z pytaniami o Idealnego Klienta, który ma za zadanie skonkretyzować ideę firmy dla samego klienta. Jeśli dobrze to wykorzysta, właściwe odpowiedzi na te kilka pytań mogą zrobić dużą różnicę w zyskach firmy.
Oprócz standardowych pytań o firmę, w ankiecie pytam o oczekiwania odnośnie nowego wizerunku. Każdy klient ma inne oczekiwania. Każda firma jest unikalna na swój sposób. Ale po dziesiątkach zgromadzonych briefów, wyłania się pewna prawidłowość. Jeśli chcesz się nauczyć języka projektowania, ten artykuł jest dla Ciebie. Jeśli masz firmę i zastanawiasz się jak właściwie wypełnić brief, aby zostać dobrze zrozumianym przez dowolnego projektanta, również zachęcam do czytania dalej i wyciągnięcia korzyści dla siebie.
Co mówi Klient, który zamawia projektowanie logo:
1. Chcę większe logo
Klient chce, aby jego firma stała się bardziej zauważalna. Chce zaistnieć w swojej branży, zwiększyć rozpoznawalność swojej marki. Większe logo tego nie zrobi. Oczywiście, jeśli klient tak chce to odrobinę powiększę logo, ale nie może to być przesadzone. Logo na 1/3 szerokości strony internetowej to zdecydowanie za dużo i warto się zastanowić w jaki sposób zachować atrakcyjne wizualnie proporcje znaku do reszty a jednocześnie dać Klientowi i jego Klientom poczucie, że logo jest bardziej zauważalne. Czasem wystarczy odpowiednie umieszczenie znaku w przestrzeni (więcej miejsca wokół), czasem więcej koloru. Drobne zmiany mogą zrobić dużą różnicę. Dlatego zawsze warto upewnić się, czy klientowi naprawdę chodzi tylko o powiększenie znaku, czy stoi za tym inna większa potrzeba
Pewna Klientka, właścicielka salonu kosmetycznego aspirującego do rangi DAY SPA zamówiła projektowanie logo. Logo miało być kobiece, eleganckie, luksusowe czyli takie jak Apple czy IBM J To oczywiście dwie różne informacje i dwa różne efekty. Teraz już oczywistym jest, że klientka chciała kobiece, eleganckie, luksusowe logo, które sprawi, że jej firma będzie wielka i wspaniała jak Apple. A nie proste, minimalistyczne, techniczne logo Apple.
Słowem podsumowania, pragnienia a potrzeby to dwie różne sprawy. Projektowanie logo to przekładanie potrzeb firmy na język wizualny. Jeśli chcesz sprawdzić co sprawia, że logo pasuje do danej firmy przeczytaj jeszcze TEN artykuł. Klienci chcą logo Apple z zupełnie innych powodów niż graficzne. A jeśli nawet są one w pewnym stopniu graficzne, to i tak trzeba je prawidłowo odczytać posiłkując się pozostałymi informacjami z ankiety. A pokazane powyżej przykłady są stworzone na potrzeby tego artykułu i pokazuję na nich tylko znaki składające się z samych napisów. Gdyby dodać do tego znaki graficzne było by dużo więcej zmiennych i możliwości. Ale to już temat na inny artykuł.
2. Chcę, aby logo wyglądało luksusowo
Zazwyczaj chodzi tutaj o użycie wielkich liter. Dużo daje też zwiększenie odległości pomiędzy literami, co najlepiej wygląda w krótszych nazwach firm. Jeśli czcionka będzie trochę szersza, efekt będzie jeszcze lepszy.
3. Chcę, aby logo wyglądało bardziej przyjaźnie
Aby osiągnąć taki efekt przyjazności, dostępności, osobistego podejścia – można zastosować kursywę lub ewentualnie skorzystać w nazwie tylko z małych liter. Również przydałoby się użyć czcionki bezszeryfowej.
4. Chcę, aby logo było bardzo unikalne.
Tutaj trzeba zaproponować klientowi samodzielnie zaprojektowany font. Im prostsza i krótsza nazwa, tym bardziej unikalny wygląd może mieć znak.
4. Chcę, aby logo było bardzo unikalne.
Tutaj trzeba zaproponować klientowi samodzielnie zaprojektowany font. Im prostsza i krótsza nazwa, tym bardziej unikalny wygląd może mieć znak.
5. Chcę aby logo wyglądało bardziej retro
W stylu vintage królują kompozycje z kilku wyrazów pisanych innymi krojami, z których główny napis jest pisany kursywą. Można dodać też datę powstania firmy, ramkę, linie, podwójne linie, pochylenie napisów. Można też sprawić, aby rysowane w 2d elementy takie jak wstęgi dawały wrażenie trójwymiarowości.
6. Chcę coś bardziej klasycznego i eleganckiego
W naprawdę wielu przypadkach chodzi o użycie szeryfowego kroju pisma i wielkich liter.
7. Chcę sam napis, ale ten wygląda po prostu jak jakaś czcionka.
W takim przypadku należy zadbać, aby użyty krój pisma trochę podrasować. Dodać elementy charakterystyczne dla stylu firmy, coś podkreślić, przekreślić, odjąć, ukryć. A czasami wystarczy dodać mały abstrakcyjny element graficzny w kontrastowym kolor
8. Chcę nowoczesne, minimalistyczne logo. Jestem architektem.
W większości przypadków chodzi o bardzo cienką czcionkę, duże odległości między literami i jeden mały ale interesujący i przyciągający wzrok wyróżnik. Kompozycja musi być nienaganna bo architekt to bez problemu dostrzeże.
9. Chcę logo bardziej męskie / bardziej kobiece.
Kobiece kształty w logo muszą być bardziej obłe, delikatne, zakończone nieco bardziej finezyjnie. Męskie z kolei bardziej proste, techniczne, grubsze, bardziej kanciaste. Skupiłabym się tu bardziej na formie samego znaczka, a nie aż tak bardzo na kroju pisma, które może być uniwersalne – albo nowoczesne, albo klasyczne.
10. Chcę logo takie jak Apple.
Za tym zazwyczaj stoi większa potrzeba. Klient mierzy wysoko, chce osiągnąć wiele i zarabiać wiele. Klient, który chce logo takie jak Apple zazwyczaj pragnie po prostu, aby jego firma stała się znana i rozpoznawalna. Chce mieć znaną markę. Jak wytłumaczyć klientowi, że w nadgryzionym jabłku nie ma naprawdę nic specjalnego? Jak udowodnić, że to w żaden sposób nie jest wspaniałe logo, tylko zwyczajny znaczek stojący za rozpoznawalną marką? Gdybym narysowała nadgryzioną gruszkę obok napisu GRUSZKA lub po angielsku PEAR, to nie byłoby w tym nic specjalnego. Logo może pomóc wyeksponować unikalność twojej marki, wspaniałe cechy, styl lub przekazać ważne skojarzenie. Ale samo logo nie uczyni firmy wielką znaną marką. W takiej sytuacji skupiam się zazwyczaj na innych sugestiach z briefu, które w wielu przypadkach są sprzeczne z wizją „logo Apple”.
2. Chcę, aby logo wyglądało luksusowo
Zazwyczaj chodzi tutaj o użycie wielkich liter. Dużo daje też zwiększenie odległości pomiędzy literami, co najlepiej wygląda w krótszych nazwach firm. Jeśli czcionka będzie trochę szersza, efekt będzie jeszcze lepszy.
5. Chcę aby logo wyglądało bardziej retro
W stylu vintage królują kompozycje z kilku wyrazów pisanych innymi krojami, z których główny napis jest pisany kursywą. Można dodać też datę powstania firmy, ramkę, linie, podwójne linie, pochylenie napisów. Można też sprawić, aby rysowane w 2d elementy takie jak wstęgi dawały wrażenie trójwymiarowości.
6. Chcę coś bardziej klasycznego i eleganckiego
W naprawdę wielu przypadkach chodzi o użycie szeryfowego kroju pisma i wielkich liter.
7. Chcę sam napis, ale ten wygląda po prostu jak jakaś czcionka.
W takim przypadku należy zadbać, aby użyty krój pisma trochę podrasować. Dodać elementy charakterystyczne dla stylu firmy, coś podkreślić, przekreślić, odjąć, ukryć. A czasami wystarczy dodać mały abstrakcyjny element graficzny w kontrastowym kolorze. Pamiętajmy, że każda firma chce mieć wyjątkowe logo, które odróżni ją od innych podobnych firm.
8. Chcę nowoczesne, minimalistyczne logo. Jestem architektem.
W większości przypadków chodzi o bardzo cienką czcionkę, duże odległości między literami i jeden mały ale interesujący i przyciągający wzrok wyróżnik. Kompozycja musi być nienaganna bo architekt to bez problemu dostrzeże.
9. Chcę logo bardziej męskie / bardziej kobiece.
Kobiece kształty w logo muszą być bardziej obłe, delikatne, zakończone nieco bardziej finezyjnie. Męskie z kolei bardziej proste, techniczne, grubsze, bardziej kanciaste. Skupiłabym się tu bardziej na formie samego znaczka, a nie aż tak bardzo na kroju pisma, które może być uniwersalne – albo nowoczesne, albo klasyczne.
10. Chcę logo takie jak Apple.
Za tym zazwyczaj stoi większa potrzeba. Klient mierzy wysoko, chce osiągnąć wiele i zarabiać wiele. Klient, który chce logo takie jak Apple zazwyczaj pragnie po prostu, aby jego firma stała się znana i rozpoznawalna. Chce mieć znaną markę. Jak wytłumaczyć klientowi, że w nadgryzionym jabłku nie ma naprawdę nic specjalnego? Jak udowodnić, że to w żaden sposób nie jest wspaniałe logo, tylko zwyczajny znaczek stojący za rozpoznawalną marką? Gdybym narysowała nadgryzioną gruszkę obok napisu GRUSZKA lub po angielsku PEAR, to nie byłoby w tym nic specjalnego. Logo może pomóc wyeksponować unikalność twojej marki, wspaniałe cechy, styl lub przekazać ważne skojarzenie. Ale samo logo nie uczyni firmy wielką znaną marką. W takiej sytuacji skupiam się zazwyczaj na innych sugestiach z briefu, które w wielu przypadkach są sprzeczne z wizją „logo Apple”.