Rola briefu w projektowaniu logo dla firmy

Z artykułu dowiesz się co powinieneś wybrać – sam projekt logo czy może pakiet identyfikacji wizualnej dla firmy. Rozsądnie podpowiadamy.

Załóżmy że jesteś przedsiębiorcą, który dopiero rozpoczyna swoje zmagania w świecie biznesu. Wiesz już, że podstawowym krokiem jaki musisz wykonać, by mieć jakiekolwiek szanse na przebicie się jest reklama. Zaczynasz więc od stworzenia logotypu twojej firmy.

Wygląda to mniej więcej tak: szukasz firmy graficznej, która stworzy taki projekt, który będzie twarzą twojej przyszłej marki i pokaże cię z najlepszej strony. Wchodzisz na stronę grafika i zauważasz, że oprócz oferty na projekt logo jest również oferta na cały pakiet identyfikacji wizualnej firmy. Czy jest ci to w ogóle potrzebne? Jeśli zastanawiasz się co zrobić: czy zainwestować dodatkowe środki na pakiet identyfikacji wizualnej, czy nie – dowiesz się z tego artykułu.

Aby odpowiedzieć sobie na pytanie co powinieneś wybrać, musisz najpierw poznać czym jest pakiet identyfikacji wizualnej firmy i co zawiera. Standardowo większość firm graficznych posiada dwa, trzy albo nawet cztery różne zestawy identyfikacji wizualnej. Dla celów tego artykułu napiszę o dwóch z nich. Będą to: pakiet podstawowy i pakiet rozszerzony.

 

W pakietach
identyfikacji wizualnej firmy znajdą się m.in.:

 

Projekt logo – Jest to podstawa, na bazie której powstaje cały pakiet identyfikacji. To właśnie od projektu logo zależy jak będą wyglądać poszczególne elementy całego zestawu. Dobry projekt logo wyznacza bowiem całą linię wizerunku firmy – od kolorów, przez formy, aż po użyte kroje pisma.


Projekt wizytówki firmowej – Jest to najważniejsze narzędzie bezpośredniej komunikacji z klientem. Wizytówka firmowa jest potrzebna podczas wymiany danych firmowych oraz prezentacji swojej osoby podczas rozmów z ludźmi o Twoim biznesie. Dobra wizytówka może też służyć jako reklama firmy.


Projekt papieru firmowego – Dzięki temu elementowi każda faktura, list, fax lub inny dokument jaki wyślesz do swojego klienta zaprezentuje twoją firmę jako profesjonalną. Poza tym jeśli przedstawiasz informacje na profesjonalnym papierze, pokazujesz klientowi że o niego dbasz, że ci zależy. To zawsze jest mile widziane.


Projekt koperty firmowej – Jeśli wysyłasz do klienta dokumentację za pomocą poczty tradycyjnej, musisz zadbać o rozpoznawalność swojej koperty. Chyba nie chcesz aby list z ważnymi informacjami przepadł gdzieś wśród gazetek reklamowych? Jeśli klient zna twoją firmę, logo na kopercie pomoże mu szybko zidentyfikować nadawcę, a co za tym idzie – otworzyć kopertę.


Projekt stopki e-mail – W obecnych czasach bardzo ważna w biznesie jest komunikacja elektroniczna z klientami. Dlatego posiadając piękną stopkę e-mail sprawiasz, że twoja firma wygląda profesjonalnie a e-maile są lepiej odbierane przez klienta. Dodatkowym plusem jest fakt, że klient ma w każdym mailu ma potrzebne dane np. twój NIP lub numer telefonu.

 

 

Wszystkie elementy pakietu podstawowego – czyli projekt logo, wizytówka, papier firmowy, koperta  i ewentualnie stopka e-mail.


Podstawowa Księga Znaku – Jeśli jeszcze nie wiesz co to jest i do czego może Ci się przydać – sprawdź szczegóły w tym artykule o księdze znaku.


Projekt teczki reklamowej – Jeśli spotykasz się z klientami i zostawiasz swoją ofertę – potrzebujesz teczki. Najlepiej jeśli teczka pokaże twoją firmę z najlepszej strony i będzie doskonałą oprawą dla twoich dokumentów. Jeśli podpisujesz z klientem umowę i masz dla niego ważne dokumenty, podanie całości w eleganckiej teczce będzie w dobrym guście.


Projekt folderu lub katalogu reklamowego – Jeśli oferujesz sprzedaż jakichkolwiek produktów, powinieneś mieć katalog. Bez względu na to, czy będziesz go rozsyłał mailowo, czy zaprezentujesz klientom w formie drukowanej – taki katalog będzie doskonałą reklamą twojej działalności.


Projekt broszury, ulotki lub plakatu – Jeśli chcesz rozpocząć reklamowanie swoich produktów lub usług, przyda się dobry projekt reklamowy. Ulotka lub broszura przedstawią twoją ofertę w sposób czytelny i zrozumiały. Słowa wypowiedziane przy bezpośrednim kontakcie zostaną zapomniane, ale broszura skutecznie przypomni wszystkie najważniejsze elementy twojej oferty.


Projekty gadżetów reklamowych – Jeśli spotykasz się z potencjalnymi klientami, którzy nie są jeszcze zdecydowani na twoje produkty lub usługi i wstępnie szukają odpowiedniej firmy, zostaw im długopis firmowy. Codziennie podczas pisania potencjalny klient będzie miał styczność z twoim logo i kto wie – może logo przypomni mu o tobie gdy będzie potrzebował twoich usług.


Projekt torby (papierowej/materiałowej/foliowej) – Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny i pakujesz swoje produkty, pomyśl o torbie z logo twojej firmy. Oprócz funkcji praktycznej dla klienta, taka torba z nadrukiem będzie ciekawą formą reklamy. Klient chodząc na codzienne zakupy będzie propagatorem twojej marki, i to całkiem za darmo.

 

Czy potrzebny jest debriefing?

Debriefing jest to spotkanie, które odbywa się po to, aby przedyskutować wszelkie informacje zawarte w ankiecie. Zasadność tego spotkania zależy od wspólnych ustaleń. W przypadku współpracy zdalnej takie spotkanie nie odbywa się, albo jest przeprowadzane telefonicznie. Najczęściej jednak pytania i odpowiedzi doprecyzowujące pojawiają się mailowo i jest to całkowicie wystarczające dla obu stron. Z praktycznego punktu widzenia bardziej potrzebne wydaje się spotkanie lub rozmowa na temat pierwszych koncepcji i wizji powstałych w wyniku przeanalizowania briefu.

Wypełnienie briefu- czy to potrzebne?

Z całą pewnością mogę powiedzieć, że szczegółowe wypełnienie briefu jest jedną z najlepszych inwestycji czasu jakiej możesz dokonać przed zleceniem projektu grafikowi, projektantowi, agencji lub w każdej innej branży.


  • Brief pozwoli Ci skupić się na swoich oczekiwaniach, dokładnie je przemyśleć i precyzyjnie opisać. Jest swego rodzaju esencją wymagań odnośnie wizerunku i oczekiwań odnośnie wyglądu Twojej przyszłej marki.

  • Brief oszczędzi Twój czas, nawet jeśli jesteś zapracowanym przedsiębiorcą. W briefie możesz bardzo szczegółowo opisać swoje oczekiwania i wizję projektu logo jednorazowo i później odwoływać się do briefu a nie powtarzać i tłumaczyć wielokrotnie tracąc siły na kolejne rozmowy.

  • Brief jest zbiorem wytycznych, do których projektant wraca podczas projektowania innych elementów wizerunku firmy, nie tylko logotypu. Dzięki temu wszelkie późniejsze ustalenia odnoszą się do jednego dokumentu, a nie do poszczególnych rozmów czy spotkań.