Błąd, który popełnia większość wybierających logo
Czy wiesz, że możesz dokonywać złych wyborów dla swojej firmy? Czy ty też szukasz opinii na temat otrzymanych projektów? Przemyśl to zanim poprosisz o radę znajomych.
Niejednokrotnie spotkałam się z sytuacją, w której klient chciał określone logo dla biznesu, w określonych kolorach, podczas gdy całkowicie nie pasowało ono do firmy. Często za decyzją w sprawie kolorystyki na przykład dla strony internetowej, projektu logo lub ulotki stała żona przedsiębiorcy, znajomy, mama, teść, a nawet dziecko. Wiadomo, nasi bliscy są dla nas ważni, ale jeśli wizerunek ma spełniać określone funkcje biznesowe – musi być traktowany biznesowo.
Rola grafiki i projektu logo dla biznesu:
Projekt logo oraz cała identyfikacja wizualna firmy mają spełniać kilka ważnych funkcji. Poniżej przedstawiam niektóre z nich. Jeśli chcesz poczytać więcej o dobrym projektowaniu logo dla biznesu, zapraszam tutaj.
- mają identyfikować markę w dżungli innych firm tak jak dowód osobisty odróżnia od siebie dwie osoby nazywające się dokładnie tak samo, dlatego aby wykonać dobry projekt wizerunku trzeba przeprowadzić analizę konkurencji;
- mają pozycjonować markę na określoną grupę docelową, aby trafiać tylko do klientów, którzy mogą być zainteresowani produktami lub usługami danej firmy, dlatego aby wykonać dobry projekt logo i identyfikacji trzeba wiedzieć do kogo firma kieruje swoje usługi;
- mają systematyzować wszystkie materiały reklamowe w druku i Internecie, aby zwiększyć spójność odbioru marki i tym samym wpływać na zaufanie klientów, dlatego trzeba znać powody, dla których każdy kolor i element został zaprojektowany;
- mają tworzyć kanwę, na której będzie budowana przyszła renoma i rozpoznawalność marki, dlatego trzeba znać aktualne trendy i standardy projektowania.
Jakiego wizerunku firmy pragniesz,
a jakiego potrzebujesz?
Jak widać, funkcje wizerunku firmy są o wiele szersze i ważniejsze niż ograniczenie się do wyboru kolorów. Zatem jeśli osoba, którą prosimy o radę w sprawach związanych z wyborem wizerunku, nie zajmuje miejsca na stanowisku kierowniczym w danej firmie, nie powinna mieć ostatecznego wpływu na efekt.
Aby mieć pewność, że nie popełniamy błędu z wyborem i nie sugerujemy się opiniami bliskich (np. różowa strona internetowa dla salonu samochodowego), szukajmy opinii wśród doświadczonych osób zajmujących się wizerunkiem. Możemy też prosić o opinię naszych klientów, przeprowadzać badania rynku. Albo po prostu wybrać taką firmę projektową, która nie tylko wie co robi, ale też wie dlaczego